KAGAMI 2021 Finished! - 2021/04/25


.:+*+:..:+*+:..:+*+:.

*English message is written below the Japanese one.*

.:+*+:..:+*+:..:+*+:.


もう4月も残り1週間ほどとなりましたが、皆さんはいかがお過ごしですか?

さて!昨日KAGAMI2021「神隠レノ夜~第弐夜~」が終了いたしました。
開催期間だけでも、一足先にモールがオープンした2月中旬から約2か月半といったところでしょうか。リアル日本でも雪が降っていたことを考えると、初夏のような暑さが続く今となっては、本当に長く時間が経ったように思いますが、あっという間だったなぁとも思います。

ショッピングモールにはたくさんのお店が参加してくださって、和やホラーをテーマにした新作を用意してくださいました。日本は年度末ということもあり、忙しい時期だったのではないかと思いますが、とても丁寧に素敵に作られたアイテムばかりで、本当にこのイベントを大きく支えていただいたなぁと感じます。
私は私で大遅刻して新作を出させていただきましたが、2月のモールオープン直前に「きりえさん!ブース空っぽだよ!」と連絡をいただいて、「そうだった!デコレーションデコレーション・・デコレーションってなんだ?!ケーキ?!」と右往左往していた私を見るに見かねて、かもさんがそっと綺麗な背景アイテムをくださったり、4月にようやく新作を設置して、ブース紹介の写真を撮ろうとしてはViewerが落ちてしまう私を、たまたま通りがかったふぇあさんが、やはり見るに見かねて代わりに撮ってくださったこと、今となってはいい思い出です・・・!

そして、公開を延期していたゲームも、3月に無事公開することができました。
実は、年が明けてから不慮の事態(RL事情)で大小含めて担当者が入れ替わりになったり、スクリプトをおそらく作り直しになったり、その関係でゲームのシステムを一部見直す必要があったりということがありました。私もその関係で当初よりも翻訳の納期が遅れてしまったということもありました。そして2月の中旬ごろでしょうか、まずはKAGAMIのスタッフでデバッグをしていました。ここを直せばあそこに不具合が生じ、そこを直せばさっき直ったところがまた動かなくなり・・・ということがあって、時間がない中でできる限りの修正や対応を考えるのは本当に考えられないほどの作業量だったと思います。そして3月にテストプレイヤーの皆さんが、日数が少ない中、スタッフとは違う観点から何度も何度もプレイしてくださって、これ以上のバグは発生しそうにないと思えるくらいまで修正を重ねることができました。
それでも不測の事態というのは起こるもので、楽しく遊んでくださったお声ももちろんですが、HUDが動かずにプレイができなかったというお声もいただきました。私たちの力が及ばず、解決できなかったことは本当に申し訳なく、悔しい思いでいっぱいです。今回はこれが私たちの最大限の力だったと思いますが、KAGAMIというイベントが終わらない限りは、少しずつでも前に進んで、より良いものを提供できたらと思っています。

最後に!KAGAMI2021を楽しんでくださった皆様、モールに参加してくださったクリエイターの皆様、そしてスタッフのみんな!(一番下に敬称略でリスト載せています)、本当にありがとうございました!
またいつかお会いできますように。


.:+*+:..:+*+:..:+*+:.


About a week to go until April is gone. How are you all?

Well! Last night KAGAMI 2021 "The Godless Night II" has closed.
Counting the days of this event, it's almost 2 and a half months since the mall opened ahead of the game. It makes me feel so long when I think it snowed in real Japan too when the event opened, while it's as hot as early summer, but I also feel it's passed fast.

Many stores joined our shopping mall and prepared for their new item with a theme of Japan and/or horror. In March a fiscal year ends in Japan, so I suppose many Japanese creators had a tough and busy time, but all of their items were detailed and beautiful, which hugely supported this event.
For me, I was really late to release my new item. In February right before the mall opened, a staff member contacted me by saying "Kyrie, your booth is empty!" I became like "Ah yes! I need to decorate my booth, decorate... what should I do?! I need to prepare for a decoration cake?!" Then, Kamo noticed I was panicked, so she kindly gave me a beautiful background item. Also in April, when my viewer crashed repeatedly before I succeeded to take a photo in order to introduce my booth, Fair, who coincidently passed by, offered a helping hand and took my booth pictures instead of me. Ar, now they are good memories... right? lol

And, the game, we postpone the opening date of, finally opened in March.
To tell the truth, due to unintended reasons (of RL), we were forced to change some persons in charge, including some assistants after we welcomed this year. It caused to write scripts maybe from scratch again, and then to think over some parts of the gaming system. Also, I was late to submit the final translations. And maybe from middle February, we the staff members first worked hard to find bugs. When the programmer fixed one bug, another one happened, and when he repaired that one, the one he fixed stopped again.... Within this short time, I suppose the unimagined amount of work must be done by him to find solutions as much as possible. Then, in March play testers joined us, and played again and again in such a few days by their fresh viewpoints. That led us to fix our system so that we thought there would not be a new fatal bug.
However, unpredictable errors do occur. Of course there were positive voices that they enjoyed our game, but we also received some messages that they could not play the game because the HUD didn't work. I was really sorry and frustrated that we could not solve it. I am sure that this was our best this time, But unless KAGAMI itself ends, we hope to make a progress little by little and offer something more enjoyable.

Finally! Those who enjoyed KAGAMI 2021, the creators who joined our shopping mall, and of course, all the staff members! (see the list below), thank you so much!
Hoping to see you someday.


.:+*+:..:+*+:..:+*+:.


.:+*KAGAMI2021 STAFF MEMBERS*+:.

nanko Inshan
taiko McCaw
NADIS Salamander
Kumiho Melody
masaomi Ragu
Kyrieholy


.:+*SPECIAL THANKS*+:.

GiggleChannel
Allegory Malaprop
Katat0nik Pidgeon
0914hachi
ayask


.:+*LOCATION*+:.

Hakoniwa SIM by Yazoo Rang



(おまけ:ゲームオープン時のスタッフの様子。 / Staff members at the time of game opening.)